Historien om Ibiza Boats
1976
Master Boats etablert
Helge Duus starter Master Boats som 21-åring. I samarbeid med konstruktøren Jan Bjerke utvikler de en rekke kjente båtmodeller. Blant dem Master 740, som ble Norges største selvbyggersuksess.
1985
Jim Wynne og Master Miami
I perioden 1981 til 1985 samarbeidet Helge Duus med båtkonstruktøren Jim Wynne. Wynne oppfant Volvo Pentas hekkaggregat (Aquamtic-drevet) i 1959/60. Sammen med Don Aronow (mannen bak merker som Donzi og Cigarette Power Boats), er Wynne en av motorbåthistoriens legender. Samarbeidet mellom Helge Duus og Jim Wynne resulterte i Master Miami som ble lansert under Sjøen for alle-utstillingen i 1985. Båten ble en formidabel suksess og Helge Duus kom hjem fra USA med ny kunnskap om båtdesign. Med Master Miami bidro Wynne til å stake ut kursen for det som senere ble Ibiza Boats og dannet grunnlaget for Helge Duus sin interesse for planende og hurtiggående dagsturbåter.
1990
Master Boats solgt til Nidelv
I 1990 ble Master Boats solgt til Nidelv Boat og Helge Duus var en periode markedssjef i Nidelv. En av modellene som ikke fulgte med i Nidelvs oppkjøp av Master, var Master 19 Ibiza. Dette var en landstedbåt med utenbordsmotor som ikke passet inn i Nidelvs modellprogram. Den skulle snart danne grunnlaget for Ibiza Boats, Ibiza 19 Sport og produsentnavnet.
1991
I 1991 så Helge Duus at båtmarkedet var i endring. Markedet for landstedbåter var i vekst, men produktene hang etter. Basert på grundige markedsstudier utviklet han Ibiza 20 Touring – en landstedbåt skreddersydd for en ny brukergruppe og for nordisk skjærgård. Dermed var grunnlaget lagt for den ledende landstedbåtprodusenten i Norge.
1992
Noen måneder etter lanseringen kåres Ibiza 20 Touring til årets båt på båtmessen i Gøteborg av designlegenden Pelle Petterson. Båtens funksjonalitet og innovative tilpasning til landsted- og skjærgårdsbruk vakte begeistring.
2004
På begynnelsen av 2000-tallet skjer det et skifte i båtmarkedet. Firetakts utenbordsmotorer med høy effekt kommer for fullt og erstatter totakterne, og etter hvert også innenbordsmotorene. Lanseringen av Ibiza 24 Touring i 2004 med Yamahas nye 225 hk firetaktsmotor, blir det store gjennombruddet for Ibiza Boats. Ibiza 24 Touring favnet et helt nytt segment av båtbrukere med sin funksjonalitet, sosiale løsninger, overnattingskomfort og ikke minst sjøegenskaper.
2006
I 2006 kjøpte Suzuki-importøren Erling Sande AS aksjemajoriteten i suksessrike Ibiza Boats. Helge Duus fortsatte i selskapet som minoritetseier og var aktivt med som produktutvikler.
2013
Helge Duus kjøper tilbake aksjene i Ibiza Boats fra Erling Sande AS og blir igjen eneeier. Kort tid etter overtakelsen setter han sammen en gruppe erfarne bransjefolk som sammen definerer neste generasjon dagsturbåter fra Ibiza.
2014
Modellene Ibiza 680 Touring og Ibiza 760 Touring utvikles parallelt. Med et helt nytt designuttrykk markerer båtene et generasjonsskifte i markedet. Lav terskel for bruk og sterkt fokus på funksjonalitet er sentrale elementer i utviklingsprosessen.
2015
I august lanseres Ibiza 680 Touring og Ibiza 760 Touring og blir umiddelbart store salgssuksesser.
2017
Landsteder ved sjøen som brukes året rundt og bevisste helårsbåtbrukere med en aktiv fritid skaper behov for smarte flerbruksbåter. Ibiza Explorer kommer på markedet; en ny generasjon styrhusbåt med den nordiske walkaroundbåtens funksjonelle dekksløsning og den lukkede styrhusbåtens komfort.
2019
Noen av de mest vellykkede båtprodusentene på det nordiske markedet er familiebedrifter med nær kontakt mellom ledelse, produksjonsapparat og forhandlernett. Ikke lenge etter at Ibiza Boat gjennomgikk et generasjonsskifte i modellfamilien, ble også neste generasjon tettere knyttet til familiebedriften da André Duus ble ansatt i Ibiza Boats i 2019. André er utdannet sivilingeniør og har blant annet bakgrunn som senioringeniør i offshore-industrien. I dag har han rollen som kvalitetsansvarlig i Ibiza Boats.
2021
Weekendcruiseren Ibiza 911 Touring blir lansert. Nye generasjoner av båtbrukere kommer til, med andre behov og krav til sin fritid. Behovene som i sin tid definerte grunnlaget for Ibiza 20 Touring, har utviklet seg. Mens komfortbehovene fikk plass i en 20-foter for tretti år siden, orienterer de samme kundene seg i dag i 30-fotsklassen.
Evolusjon
Master 740 og Ibiza 911 Touring tilhører to verdener og speiler en utvikling i behovene til den norske båtbrukeren. Kontinuerlig omstilling, utvikling og markedstilpasning i forhold til livstil og bruksmønstre har vært nøkkelfaktorer bak suksessen til Ibiza Boats. Produsentens inngående kunnskap om brukerne har blitt omsatt i praksis i form av båter som er optimalt tilpasset et vidt spekter av aktiviteter og behov – fra snekka til den komfortable og raske weekendcruiseren på 30 fot. Ibiza-historien viser at omstilling og evolusjon er en kontinuerlig prosess, og at morgendagens båtbrukere vil ha andre behov enn dagens.